Monday 7 September 2009

Awakening

Awakening (Blatna, 1988) , eller Probuzuni, som den kallas i Tjeckien där den uppstod, är en väldigt vacker, storblommig klätterros. Den är en sport av klätterrosen New Dawn. Doften är fruktig och god och rosen är skuggtålig. Den sägs vara sjukdomsfri, men hos mig har den en del svartfläckssjuka, vilket kanske beror på att rosen inte trivs med sin soliga placering. Jag får fundera på om jag kan flytta den till ett lite skuggigare läge. Zon 5.

Awakening (Blatna, 1988) or Probuzini as it's called in Czechia, from where it came, is a very beautiful climber with big, double pink roses. It's a sport of the climber New Dawn. The scent is fruity and agreeable and the shrub is shade tolerant. It's supposed to be healthy, but mine gets quite a few black spots - probably due to the fact that it doesn't like its sunny location. I'll have to think about moving it to a shadier place.





3 comments:

Thusnelda said...

Den var jo berre NYDELIG. Kunne godt tenke meg å anskaffe neg den.Ha ein fin dag.

Glädjekällans Trädgårdsblogg said...

Så vacker! Hjälper det med en flytt för att bli av med svartfläckssjukan?
Nu på resan hade jag Lyda Rose i tankarna när vi besökte plantskolor och trädgårdsmässan, men inte hade jag någon tur inte.
Ha det gott
Birgitta

Autumn Belle said...

This is a great shot of a lovely flower. I especially like the pale pink colour of this flower.